
Polska skrajna prawica prowadzi we Francji dezinformujący portal

15 stycznia 2020, Politico 

Skrajnie  prawicowa  francuska  platforma,  która  publikuje  dezinformujące  materiały,  uderzające  w
tamtejsze partie, imigrantów oraz islam i ośmiesza działania w obronie klimatu, prowadzona jest przez
aktywistów z Polski, związanych z Konfederacją i Januszem Korwin-Mikkem, piszą Laura Kayali i Zosia
Wanat z Politico.

• Platforma zarejestrowana jest w Polsce i ma ten sam adres IP co wolnosc24.pl, strona prowadzona przez półkę 5S
Media, wydającą też tygodnik "Najwyższy Czas!" Janusza Korwin-Mikkego.

• Wśród udziałowców polskiej  firmy  kontrolującej  portal  jest  m.in.  Tomasz  Sommer,  redaktor  naczelny  stron
nczas.com i wolnosc24.pl.

• Platforma manipuluje tekstami z mainstreamowych źródeł, zmieniając tytuły i pojedyncze zdania, by nadać im
charakter zgodny ze skrajnie prawicową narracją.

• Bruksela,  nastawiona  na  przeciwdziałanie  dezinformacji  pochodzącej  spoza  Unii,  zwłaszcza  z  Rosji,  nie  ma
narzędzi, by reagować na takie działania z wewnątrz Wspólnoty.

• Ekspert: Polska skrajna prawica czuje się coraz bardziej pewna siebie na arenie międzynarodowej; skala Marszu
Niepodległości budzi szacunek w tym środowisku.

France Libre 24 to strona internetowa, która wygląda jak typowy serwis informacyjny – z informacjami po francusku i
logo przedstawiającym wieżę Eiffla. To jednak tylko pozory.

Jak  wynika  z  dochodzenia  przeprowadzonego  przez  organizację  non  profit  EU  DisinfoLab  oraz  dziennikarek
POLITICO, platforma, na której publikowane są teksty dotyczące francuskiej polityki, prowadzona jest w rzeczywistości
przez grupę skrajnie prawicowych aktywistów z Polski, związanych z Konfederacją i posłem Januszem Korwin-Mikkem.

Treści publikowane na stronie często kopiowane są z tradycyjnych źródeł, takich jak Agence France-Presse czy dziennik
Ouest-France,  ale  modyfikowane  są  w  taki  sposób,  aby  pasowały  do  antyestablishmentowej,  antyimigranckiej  i
antyislamskiej narracji,  również sceptycznej wobec kwestii  dotyczących zmian klimatu. Jak się okazało, w źródłowych
tekstach zmienia się po prostu zgodnie z tym kierunkiem kilka słów albo całe zdania.

Efektem jest popularna, a przy tym skrajnie tendencyjna strona, która miała ostatnio ok. 150 tys. wizyt miesięcznie. Jest
doskonałym przykładem głównych trudności w walce z dezinformacją w sieci, czyli ustalania, kto stoi za dzielącymi ludzi
treściami i podejmowania stosownych działań, jeśli autorzy operują na terenie Unii. To jest wyzwanie przede wszystkim
dla unijnych struktur mających walczyć z dezinformacją, które na razie nie są w stanie radzić sobie z takimi kampaniami
wewnątrz UE.

Prawicowa międzynarodówka

France Libre 24, która pojawiła się pół roku temu, jest także dowodem na to, że europejskie ruchy skrajnie prawicowe
coraz częściej współpracują ponad granicami, aby realizować wspólny program.

– Skrajna prawica działa na skalę międzynarodową – mówi Ben Nimmo, dyrektor ds. dochodzeń w firmie Graphika
zajmującej  się  analizą  mediów  społecznościowych.  –  Ironia  losu  jest  taka,  że  nacjonalistyczne  grupy,  które  ostro
sprzeciwiają się globalizacji, stały się dziś częścią globalnego ruchu. Taki to paradoks.

Pojawianie  się  takich  mediów  jak  France  Libre  24  (FL24)  to  zupełnie  nowe  wyzwanie  dla  systemów  walki  z
dezinformacją, z których większość została zaprojektowana w taki sposób, aby skupiać się na graczach zewnętrznych –
zwłaszcza na Rosji – i polegać na samoregulacji platform takich jak Facebook, Twitter czy Google.

Zapytana o to, jak Unia może sobie radzić z przypadkami takimi jak FL24, Věra Jourová, wiceprzewodnicząca Komisji
Europejskiej  ds.  wartości  i  przejrzystości,  mówi,  że  UE planuje  reagować  na  nowe  źródła  dezinformacji  –  także  te

1



powstające wewnątrz Wspólnoty – za pomocą mającego wkrótce powstać systemu o nazwie European Democracy Action
Plan (Europejski Plan Działania na rzecz Demokracji).

Jednym z celów tego nowego ciała będzie "zwiększenie kosztu prowadzonych w złej wierze kampanii dezinformacyjnych,
bo dziś jest to zdecydowanie zbyt tanie", napisała Jourová w oświadczeniu dla POLITICO. "Jesteśmy coraz bardziej
zaniepokojeni  dezinformacją  prowadzoną  przez  podmioty  działające  wewnątrz  państw  członkowskich,  obserwujemy
także  przypadki  działań  dezinformacyjnych  podejmowanych  przez  podmioty  niepaństwowe,  dotyczące  na  przykład
kwestii szczepień czy zmian klimatu".

FL24 nie odpowiedziała na naszą e-mailową prośbę o komentarz. Jednak w opublikowanym 12 stycznia artykule, strona
po raz pierwszy ujawniła swoich polskich właścicieli, informując, że robi to w odpowiedzi na pytania POLITICO.

"Nasi  inwestorzy  w większości  pochodzą  z  Polski,  a  nasza  firma jest  zarejestrowana zgodnie  z  polskim prawem w
Krajowym Rejestrze Sądowym w Warszawie", informuje FL24.

Jak dezinformuje FL24

Choć FL24 twierdzi, że w ciągu pół roku swojej działalności opublikowała ponad 5 tysięcy tekstów, niewiele z nich jest
autorstwa  pracowników  portalu.  Większość  stanowią  artykuły  przedrukowane  z  innych  mediów  i  tylko  lekko
zmodyfikowane, tak aby pasować do założeń: krytykowane są na przykład wszystkie francuskie partie polityczne poza
skrajnie prawicowym Zjednoczeniem Narodowym, broni się prezydenta USA Donalda Trumpa, muzułmanie ukazywani
są jako zagrożenie, a zmiany klimatu to "gigantyczne oszustwo stworzone przez lewicowych naukowców".

Reportaż umieszczony na FL24 w grudniu ubiegłego roku, ukazujący w złym świetle imigrantów, został podważony przez
analizujący fakty zespół dziennikarzy AFP, ale portal nie zmienił tekstu i nie poprawił fałszywych informacji.

Na  stronie  pojawił  się  także  przedruk  raportu  AFP  na  temat  sporu  pomiędzy  prezydentem  Francji  Emmanuelem
Macronem a prezydentem Brazylii Jairem Bolsonaro na temat pożarów w Australii. FL24 skopiowała artykuł z AFP co do
słowa – usunęła jednak zdanie, które opisywało brazylijskiego przywódcę jako "sceptycznego wobec zmian klimatu". AFP
nie odpowiedziała na naszą prośbę o komentarz.

Innym przykładem manipulacji treściami zaczerpniętymi z obcych źródeł jest historia o atakach na osoby transseksualne,
pierwotnie  opublikowana  we  francuskim  dzienniku  "Libération".  Oryginalny  artykuł  miał  na  celu  podniesienie
świadomości na temat systemowej dyskryminacji osób transseksualnych; FL24 zmieniła tytuł tekstu na "Transseksualista
pobity: kłamie, bo jest z lewicy", jednocześnie podając" Libération" jako źródło.

"Transseksualista  nie  chce  powiedzieć,  kto go pobił,  co oznacza,  że  najprawdopodobniej  byli  to  muzułmanie… To
pokazuje, jak bardzo dyskusja o homofobii we Francji jest wypaczana przez lewicę", czytamy w tekście na FL24, który
określa się jako "portal wolnej informacji".

Polacy we France Libre 24

Strona FL24, która przed 12 stycznia bieżącego roku nigdy nie wspominała o swoich powiązaniach z Polską, powstała w
lipcu 2019 r. i szybko zyskała spore grono czytelników. Szczyt popularności osiągnęła w listopadzie, kiedy odwiedziło ją
niemal 400 tysięcy czytelników.

Jej strona na Facebooku, zarządzana zarówno z Francji, jak i z Polski, jest obserwowana przez ponad 20 tys. osób. Około
70 procent ruchu na stronie FL24 to przekierowania z Facebooka.

Choć część artykułów jest podpisana, nazwiska ich autorów nie pasują  do żadnych profili  w sieci.  "Jeśli  część z nas
zachowuje  anonimowość,  to  dlatego  że  podejmujemy ryzyko,  stawiając  czoła  islamskiemu terroryzmowi  i  lewicowej
przemocy", informuje artykuł z 12 stycznia.

Dochodzenie przeprowadzone przez EU DisinfoLab wykazało, że platforma zarejestrowana jest w Polsce i ma ten sam
adres IP co wolnosc24.pl, strona prowadzona przez półkę 5S Media, wydającą także tygodnik "Najwyższy Czas!", którego

2



współzałożycielem jest Janusz Korwin-Mikke, były europoseł, a obecnie poseł na Sejm z ramienia skrajnie prawicowej
Konfederacji.

W archiwach  internetowych platformy,  do  których dotarli  pracownicy  EU DisinfoLab,  znaleźć  można informacje  o
spółce 6S Media, również zarejestrowanej w Polsce, która prowadzi FL24. Założona w 28 czerwca 2019 r., 6S Media ma
ten sam adres pocztowy i niemal tych samych udziałowców, co 5S Media.

Kilku  głównych inwestorów stojących  za  FL24  to  osoby  aktywne  na  polskiej  scenie  politycznej  po stronie  skrajnej
prawicy, a przy tym zainteresowane wydarzeniami we Francji.

Krzysztof Szczawiński, główny udziałowiec FL24, sugerował na swojej stronie na Facebooku, że jest zaangażowany w
działalność wyborczą  Konfederacji.  Przedstawiający  się  jako  "prywatny  inwestor  w sektorze  edukacji,  mediów i  gier
wideo", interesuje się również polityką francuską.

Latem ubiegłego roku Szczawiński  wziął udział  w Convention de la  Droite (Konwencji  Prawicy),  gdzie  przemawiała
między  innymi  prominentna  przedstawicielka  francuskiej  skrajnej  prawicy,  Marion  Maréchal  Le  Pen.  We  wpisie  na
Facebooku Szczawiński nazwał ją "przyszłą prezydent Francji". Na jednym ze zdjęć widzimy go także w koszulce z logo
FL24.

Krzysztof Szczawiński nie odpowiedział na naszą prośbę o komentarz, wysłaną poprzez stronę na Facebooku.

Adam Gwiazda, drugi inwestor, obecnie mieszkający i  pracujący we Francji,  także ma powiązania  z ruchami skrajnie
prawicowymi. Dziennikarzowi POLITICO powiedział, że "obecnie nie jest zaangażowany w Polsce", a wszystkie pytania
dotyczące spółki 6S Media powinniśmy kierować do jej większościowych udziałowców.

Jean-Yves Camus, francuski badacz zjawiska ekstremizmu pracujący dla think tanku IRIS, mówi, że pamięta nazwisko
Gwiazdy z lat 90. XX w., kiedy ten ostatni "był zaangażowany w ruch neofaszystowski".

Wśród inwestorów jest także Tomasz Sommer, redaktor naczelny stron nczas.com i wolnosc24.pl, które mają ten sam
adres IP co FL24. Sommer także uczestniczy w wydarzeniach organizowanych przez Konfederację.

Poproszony  przez  POLITICO  o  wyjaśnienie,  jak  działa  FL24,  Sommer  powiedział,  że  stronę  prowadzi  "francuski
zespół", nie chciał jednak podać żadnych nazwisk. – Działamy na ternie zjednoczonej Europy – stwierdził. – Możemy
publikować treści wszędzie, gdzie chcemy.

Czwarty  inwestor,  zastępca  redaktora  naczelnego  wolnosc24.pl,  Adam  Wojtasiewicz,  według  Krajowego  Rejestru
Sądowego ma także udziały w Cat@Net, farmie trolli zajmującej się polityczną dezinformacją.

Fakt, że polscy udziałowcy wspierają przedsięwzięcie skierowane do francuskich czytelników unaocznia rosnący poziom
współpracy pomiędzy skrajnie prawicowymi ruchami w całej Europie.

W ramach nacjonalistycznych grup na Facebooku i na Twitterze oraz stron internetowych, treści tworzone w jednym
kraju są coraz częściej tłumaczone i dzielone z podobnymi grupami w innych krajach UE.

– Grupy te  łączy  wrogość wobec  demokracji  i  migrantów, antysemityzm,  a  często także  nastawienie  prorosyjskie  –
powiedział Rafał Pankowski, wykładowca Collegium Civitas i współzałożyciel polskiego Stowarzyszenia "Nigdy Więcej".

Poza internetem najlepszym przykładem tego zjawiska jest corocznie organizowany w Warszawie przez grupy skrajnie
prawicowe Marsz Niepodległości. Co roku dołączają do niego przedstawiciele podobnych organizacji  z całej Europy:
węgierskiego  Jobbiku,  włoskiej  Nowej  Siły,  francuskiej  skrajnie  prawicowej  i  ultranacjonalistycznej  partii  politycznej
Renouveau français.

– Polska skrajna prawica czuje się coraz bardziej pewna siebie na płaszczyźnie międzynarodowej – powiedział Pankowski.
– Skala Marszu Niepodległości budzi szacunek w całym świecie skrajnej prawicy.

Walka z dezinformacją w Unii

3



Mimo troski Věry Jourovej obecnie obowiązujące w UE ramy prawne nie są wystarczające do walki z wewnątrzunijnymi
kampaniami dezinformacyjnymi i "fejk-mediami" takimi jak FL24 – tak uważa Clara Hanot z EU DisinfoLab.

– To pokazuje,  że  dezinformacja  jest  bardzo  złożonym zjawiskiem,  które obejmuje  cały  ekosystem mediów online,
wykraczając daleko poza reklamy i popularne platformy internetowe – mówi, mając na myśli Facebooka czy Twittera (w
październiku  EU  DisinfoLab  odkryło  światową  sieć  niemal  300  "fejk-mediów",  które  prowadzone  były  przez
udziałowców z Indii).

– Możemy tworzyć dowolne kodeksy postępowania, ale obecny obejmuje jedynie niewielką część zjawiska dezinformacji.
Z punktu widzenia instytucji unijnych trudność polega na tym, że nie mają one mandatu do zajmowania się kampaniami
dezinformacji na poziomie krajowym – dodaje Hanot.

Może się to zmienić dzięki przygotowywanej przez Komisję Europejską i jej wiceprzewodniczącą Věrę Jourovą inicjatywie
European Democracy Action Plan, która ma na celu rozwiązanie problemu dezinformacji w ramach szerszego pakietu
dotyczącego uczciwych wyborów.

Komisja  dokonuje  obecnie  oceny  kodeksu  postępowania  –  na  podstawie  jej  wyników podejmie  decyzję  o  dalszych
działaniach. Zgodnie z opinią Jourovej, przedmiotem dyskusji są różne możliwości, w tym wprowadzenie konkretnych
regulacji.

"Wiemy doskonale, że za dezinformacją stoją różne motywacje i różni gracze, w tym także wewnętrzni", napisała Jourová
w oświadczeniu. "Jedno jest jasne: nasze działania przeciwko manipulacji i dezinformacji muszą być bardziej dojrzałe".

Redakcja: Michał Broniatowski

Autor: Laura Kayali; Zosia Wanat
Data utworzenia: 15 stycznia 2020

https://wiadomosci.onet.pl/politico/w-ramach-skrajnie-prawicowej-miedzynarodowki-polacy-prowadza-we-francji/54vb4sq?
fbclid=IwAR0oa_VGbcVKiWEb7l_xU_2IX4SGSEJ5USaPBNJfY_xGLMrUOhakwjBR4uA 

4


