
Poland's state broadcaster accused of using
antisemitic dogwhistle to attack opposition

Jacob Judah
June 12, 2020 

Poland will go to the polls on June 28, with Civic Platform's Rafal Trzaskowski hoping to
unseat Law and Justice's Andrzej Duda.

Poland’s public broadcaster has been accused of using an antisemitic dogwhistle to discredit the main
opposite candidate ahead of the country’s presidential election in June.

State-owned TVP broadcast a seven-minute report on Tuesday portraying opposition candidate and
Warsaw Mayor Rafal Trzaskowski as being in hoc to a “powerful foreign lobby” and “rich groups who
want to rule the world.”

Mr Trzaskowski,  who is  running  as  the  candidate  of  the  liberal  Civic  Platform,  is  challenging  the
increasingly autocratic tendencies of Poland’s governing Law and Justice party at the polls on June 28.

Ever since the national-conservative Law and Justice returned to power in 2015, Poland’s public media
outlets have been turned into what Reporters Without Borders have called “government propaganda
mouthpieces”.

Rafal Pankowski,  who heads the anti-racism organisation ‘Never Again’,  told AP that it was “pretty
obvious  to  anyone  who  watched”  TVP’s  report  that  the  “foreign  lobby”  and  “rich  groups”  were
references to Jews.

The report also linked Mr Trzaskowski to Jewish Hungarian-American investor George Soros - a regular
target of far-right antisemitic conspiracy theories - saying that the Warsaw Mayor had once studied on a
Soros scholarship.

Tuesday’s  broadcast  also  noted  that  Mr  Trzaskowski  had  negotiated  Poland’s  acceptance  of  7,000
refugees in 2015, illustrating the comments with clip of rioting in Western countries.

This is not the first time that TVP has been criticised for antisemitism during the campaign.

On June 5, TVP broadcast a report attacking Mr Trzaskowski as “against Catholics” and cited a remark
from 2018 in which he professed his belief in “the God of Spinoza”.

The report described Baruch Spinoza  as  a  “Jewish philosopher” who is  “condemned by Orthodox
Jews”.

https://www.thejc.com/news/world/poland-s-state-broadcaster-accused-of-using-antisemitic-dogwhistle-to-attack-opposition-1.500596 

1


